Vodíková technologie v pojetí LINDE MH

Téma snížení emisí v průmyslu i běžném životě je čím dál tím aktuálnější a všichni hledají cesty, jak snížit svou emisní stopu. Jednou z cest se zdá být využití vodíku jako možnost, jak opustit vysoce emisní pohony.

vodíkové palivové články.jpeg

Jak jsme psali v předchozím článku je třeba mít na paměti, že ne každý vodík je zcela ideální. Ideálním a vysoce udržitelným využitím vodíku je ale jednoznačně použití v palivových článcích. V tomto případě tzv. zeleného vodíku se energie získává chemickou reakcí vodíku s kyslíkem, kdy výsledkem je zcela bezemisní energie s ještě vyšší účinností než při běžném spalování. Této vlastnosti vodíku dokonale využila firma LINDE MATERIAL HANDLING.

Tato firma je klíčovým hráčem na poli výroby vysokozdvižných vozíků a skladové techniky. Společnost působí ve více než 100 zemích světa. LINDE se nesoustředí jen na prostou výrobu. Jejím cílem je vyvíjet účinná a šetrná řešení pro intra logistiku. Od roku 2012 navíc společnost pracuje na systematickém a strategickém rozvoji v oblasti udržitelnosti, tuto vizi se snaží promítnout i do svých produktů. Proto není velkým překvapením, že se firma rozhodla vyrábět vysokozdvižné vozíky poháněné palivovými články.

S vodíkem do budoucnosti – bezemisní řešení od společnosti LINDE

Rychlost, efektivnost, udržitelnost a ekologičnost. Pojmy, které skloňuje snad každý, kdo chce v dnešní době úspěšně podnikat. A právě všechny tyto pojmy v sobě zahrnuje unikátní technologie palivových článků. Na první pohled se může zdát, že technologie je zcela jednoduchá: energie zde vzniká prostřednictvím chemické reakce vodíku a kyslíku, při které vzniká teplo, proud a voda. Tento proces se nazývá „studené spalování“. Celý systém je však o něco komplikovanější.

„Základem palivového článku je tzv. zásobník, který se skládá z několika článků zapojených sériově do sebe. Vodík je přiváděn na jednu stranu článku z vodíkové nádrže, zatímco kyslík z okolních oblastí je přiváděn na druhou stranu. Když se molekuly vodíku setkají s anodou, rozdělí se na elektrony a protony. Membrána polymerního elektrolytu umožňuje protonům vodíku procházet směrem ke katodě, zatímco záporně nabité elektrony musí cestovat po vnějším obvodu ke katodě a vytvářet na katodě elektrický proud. Vodíkové elektrony a protony se spojují s kyslíkem a vzniká čistá voda a teplo. Voda pak odchází do sběrné nádrže, odkud může být při doplnění vodíkové nádrže odčerpána. Vzniklá energie je uložena pro využití trakčním a zdvihovým motorem.“

Proces v sobě skrývá mnoho technických výzev, a právě to se rozhodla firma LINDE vyřešit a vyvinout systém, který bude funkční a použitelný v praxi. Spolu se svými technologickými partnery proto přišla s unikátním nápadem, kdy přestavěla vysokozdvižné vozíky a to tak, že teplo, které vzniká při chemické reakci, odvádí pomocí ventilátoru. Vše je doplněno lithium-iontovou baterií, což zajišťuje pokrytí výkonových špiček.

Výhody technologie v provozu

Během svého provozu systém vodíkových palivových článků neprodukuje vůbec žádné emise. To je jedna z jeho největších výhod, proč je vhodný právě pro využití uvnitř skladů. Mezi další přednosti patří rychlé plnění nádrží na plnicích stanicích, které trvá v rozpětí jedné až tří minut. A právě krátká doba plnění pomáhá minimalizovat prostoje v provozu, což představuje obrovské výhody při vícesměnném provozu s velkými flotilami vozíků. Další výhodou palivových článků je, že neobsahují žádné toxické kyseliny ani jiné škodliviny, což je výhodné nejen z hlediska recyklace, ale také pro každodenní provoz. Díky tomu je například pohon s palivovými články zajímavou alternativou k olověným bateriím, zejména v odvětvích náročných z pohledu hygieny, jako je farmaceutický a potravinářský průmysl.

Tímto se intralogistika stává ve své podstatě ohleduplnou ke svým zdrojům, ale současně udržitelnou k budoucímu fungování.

Nejedná se pouze o hypoteticky stanovené ideální oblasti užití, ale o výsledky studií a zkoušek v praxi, které v rámci vývoje tohoto inovativního systému firma provedla, a to ve spolupráci dalšími zahraničními subjekty např. s BMW Group a Mercedes-Benz. Teorie ověřená v praxi tak ukazuje, že vodík se stává jedním ze základních prvků diverzifikace zdrojů energie.

A výsledný efekt?

Palivové články a jejich využití firmou LINDE jsou rozhodně dobrým příkladem cirkulární ekonomiky v praxi. S využitím vodíkové technologie přichází mnoho výhod, mezi které patří především:

  • nižší náklady, neboť náklady na vodík v poslední době klesají
  • delší živostnost (až 10 000 provozních hodin) je jednoznačně přínosná z hlediska životního cyklu
  • ekologičnost pramenící z toho, že vodík lze získávat z regeneračních zdrojů, v důsledku čehož klesají emise CO2

Nejen na tuto oblast výzkumu a vývoje myslí i aktuální dotační programy. Podpořit lze široké spektrum oborů, a to i v mezinárodní spolupráci. Poraďte se s námi o možnostech financování vašeho projektu.

 PORADIT SE

Cirkulární kafíčko

Ať vám neutečou novinky ze světa cirkulárních dotací, nechte nám svůj email a my vám budeme pravidelně zasílat nejnovější články.

Přihlášením souhlasíte se zpracováním vašich osobních údajů.

Mohlo by vás také zajímat