#77 Elektromobily hlásí další úspěch. Tentokrát na poli třídění autobaterií.

Ať už jste příznivcem nebo odpůrcem elektromobilů, shodneme se na jednom – u elektromobilů jsou nejproblematičtější otázkou akumulátory. Nejen z pohledu výkonu a ceny, ale také co do efektivnosti zdrojů a jejich recyklace. A právě tomu by mohly napomoci nové způsoby recyklace baterií, které testují v Norsku a v závodě Tesla v Nevadě. Recyklace baterií elektromobilů je bezpochyby dalším silným trendem, který nastupuje v oblasti udržitelných technologií. 

elektromobil II.jpeg

Elektromobily mají potenciál, musíme však sledovat i ekologickou stopu akumulátorů

Téma elektromobility vyvolává nejen v českém prostředí poměrně bouřlivé reakce a diskuze. Slýcháme o ukončení prodeje aut na spalovací motory, kterého bychom se měli dočkat v řádu 10-15 let. Jejich udržitelnějšími nástupci mají být právě elektromobily. Jsou ale dnešní elektrická auta opravdu ekologická?

Jak jsme psali v článku o nejnovějších trendech ve fotovoltaice, ekologický aspekt používání elektromobilů je ve většině zemí stále na pováženou. Jak samotná výroba elektromobilů a baterií, tak i jejich používání totiž představují velkou zátěž pro životní prostředí. Problémem je především používání fosilních paliv v procesu jejich výroby (např. elektrická energie), neetická těžba vzácných kovů či vysoká uhlíková stopy polovodičů a dalších komponentů.

Právě nedořešená otázka recyklace baterií také poměrně hyzdí celý koncept ekologičtějšího potenciálu elektromobilů. Výrobci elektrických aut a akumulátorů se však nenechávají odradit a pustili se do hledání řešení.

Norsko – průkopnická země v rozvoji ekologické elektromobility

A zřejmě nás nepřekvapí, že v přední linii těchto iniciativ stojí Norsko. Průkopník na poli elektromobility, které se chopilo i otázky recyklace akumulátorů. Na jeho území tak vzniká největší závod na recyklaci autobaterií v Evropě. A pokud Norsko dostojí svým ambicím, měla by kapacita podniku stačit na recyklaci všech baterií z elektroaut v zemi.

Víte, z čeho se skládají akumulátory do elektroaut? Z velkého podílu obsahují vzácné kovy, jakými jsou kobalt, mangan, lithium a nikl. A slovo vzácné vysvětluje, proč se dostává do popředí právě téma recyklace. Jejich zpětné využití by však zároveň také efektivně eliminovalo úniky toxických látek do půdy v místě těžby těchto kovů(1).

Recyklace baterií začne v Norsku, pokračovat se bude po celé Evropě

Své síly v tomto projektu spojil norský zpracovatel hliníku Hydro a švédský výrobce baterií Northvolt. Ve společném podniku Hydrovolt, který nedávno zahájil činnost, přijmou do procesu recyklace až 25 000 akumulátorů ročně(2). Výrazně tak napomohou i zpětnému využití zdrojů – proces recyklace by měl navrátit do oběhu až 95 % materiálu použitého v bateriích. Takto znovuzískaný hliník, měď nebo elektrodová hmota budou mimo jiné opět používány na výrobu akumulátorů. Společnost Northvolt by totiž chtěla, aby do roku 2030 byla polovina její výroby pokryta z recyklovaných materiálů.

Za Norskem však nechtějí zůstat pozadu ani další trhy. Ačkoli bylo Norsko zvoleno jako pilotní země, předpokládá se, že v případě úspěšnosti projektu bude recyklační proces baterií zahájen i v dalších zemích. Do roku 2030 bychom se tak v Evropě mohli dočkat až 300 000 recyklovaných tun akumulátorů ročně.

Pozadu s recyklací akumulátorů nezůstává ani výrobce Tesla

V Norsku a Evropě však nejsme jediní, kteří se začali tématem recyklace autobaterií zabývat. Podobný projekt již druhým rokem realizuje také výrobce elektromobilů Tesla, a to ve své továrně v Nevadě. Zde si kladou za cíl recyklovat až 92 % materiálu použitého na výrobu akumulátorů. Dohromady se jedná skoro o 1 300 tun niklu, 80 tun kobaltu a 400 tun mědi ročně(3). Kromě finančních úspor si výrobce slibuje od tohoto kroku právě uzavření výrobního cyklu v kontextu cirkulárních principů.

Právě recyklace jednotlivých výrobních komponentů je nastupujícím trendem udržitelné výroby. Nedávno jsme vám představili třeba případovou studii o recyklaci brzdových destiček a budeme pro vás sledovat i další zajímavé příklady tohoto směru.

Balík peněz na nová řešení pro moderní dopravu

Zajímají vás kromě elektromobility i dotace na recyklační technologie? Nebo se zabýváte výzkumem v oblasti dalšího rozvoje sektoru dopravy všeobecně? Dotovanou oblastí budou především inovace v oblastech nízkoemisní mobility, automatizace a digitalizace či průřezová témata udržitelnosti a přístupnosti dopravy i služeb.

Rádi vám pomůžeme se v dotačních možnostech lépe zorientovat.
PORADIT SE

Téma článku

elektromobilita

Máte také cirkulární nápad?

logo MIDACONSULTING

pomáhá ambiciózním cirkulárním projektům získat dotační podporu.

Získejte ji také

Sdílejte tento článek

na Facebook na Twitteru na LinkedIn

Cirkulární nápady

Cirkulární kafíčko

Ať vám neutečou novinky ze světa cirkulárních dotací, nechte nám svůj email a my vám budeme pravidelně zasílat nejnovější články.

Přihlášením souhlasíte se zpracováním vašich osobních údajů.

Mohlo by vás také zajímat