#77 Elektromobily hlásí další úspěch. Tentokrát na poli třídění autobaterií.
Ať už jste příznivcem nebo odpůrcem elektromobilů, shodneme se na jednom – u elektromobilů jsou nejproblematičtější otázkou akumulátory. Nejen z pohledu výkonu a ceny, ale také co do efektivnosti zdrojů a jejich recyklace. A právě tomu by mohly napomoci nové způsoby recyklace baterií, které testují v Norsku a v závodě Tesla v Nevadě. Recyklace baterií elektromobilů je bezpochyby dalším silným trendem, který nastupuje v oblasti udržitelných technologií.
Elektromobily mají potenciál, musíme však sledovat i ekologickou stopu akumulátorů
Téma elektromobility vyvolává nejen v českém prostředí poměrně bouřlivé reakce a diskuze. Slýcháme o ukončení prodeje aut na spalovací motory, kterého bychom se měli dočkat v řádu 10-15 let. Jejich udržitelnějšími nástupci mají být právě elektromobily. Jsou ale dnešní elektrická auta opravdu ekologická?
Jak jsme psali v článku o nejnovějších trendech ve fotovoltaice, ekologický aspekt používání elektromobilů je ve většině zemí stále na pováženou. Jak samotná výroba elektromobilů a baterií, tak i jejich používání totiž představují velkou zátěž pro životní prostředí. Problémem je především používání fosilních paliv v procesu jejich výroby (např. elektrická energie), neetická těžba vzácných kovů či vysoká uhlíková stopy polovodičů a dalších komponentů.
Právě nedořešená otázka recyklace baterií také poměrně hyzdí celý koncept ekologičtějšího potenciálu elektromobilů. Výrobci elektrických aut a akumulátorů se však nenechávají odradit a pustili se do hledání řešení.
Norsko – průkopnická země v rozvoji ekologické elektromobility
A zřejmě nás nepřekvapí, že v přední linii těchto iniciativ stojí Norsko. Průkopník na poli elektromobility, které se chopilo i otázky recyklace akumulátorů. Na jeho území tak vzniká největší závod na recyklaci autobaterií v Evropě. A pokud Norsko dostojí svým ambicím, měla by kapacita podniku stačit na recyklaci všech baterií z elektroaut v zemi.
Víte, z čeho se skládají akumulátory do elektroaut? Z velkého podílu obsahují vzácné kovy, jakými jsou kobalt, mangan, lithium a nikl. A slovo vzácné vysvětluje, proč se dostává do popředí právě téma recyklace. Jejich zpětné využití by však zároveň také efektivně eliminovalo úniky toxických látek do půdy v místě těžby těchto kovů(1).
Recyklace baterií začne v Norsku, pokračovat se bude po celé Evropě
Své síly v tomto projektu spojil norský zpracovatel hliníku Hydro a švédský výrobce baterií Northvolt. Ve společném podniku Hydrovolt, který nedávno zahájil činnost, přijmou do procesu recyklace až 25 000 akumulátorů ročně(2). Výrazně tak napomohou i zpětnému využití zdrojů – proces recyklace by měl navrátit do oběhu až 95 % materiálu použitého v bateriích. Takto znovuzískaný hliník, měď nebo elektrodová hmota budou mimo jiné opět používány na výrobu akumulátorů. Společnost Northvolt by totiž chtěla, aby do roku 2030 byla polovina její výroby pokryta z recyklovaných materiálů.
Za Norskem však nechtějí zůstat pozadu ani další trhy. Ačkoli bylo Norsko zvoleno jako pilotní země, předpokládá se, že v případě úspěšnosti projektu bude recyklační proces baterií zahájen i v dalších zemích. Do roku 2030 bychom se tak v Evropě mohli dočkat až 300 000 recyklovaných tun akumulátorů ročně.
Pozadu s recyklací akumulátorů nezůstává ani výrobce Tesla
V Norsku a Evropě však nejsme jediní, kteří se začali tématem recyklace autobaterií zabývat. Podobný projekt již druhým rokem realizuje také výrobce elektromobilů Tesla, a to ve své továrně v Nevadě. Zde si kladou za cíl recyklovat až 92 % materiálu použitého na výrobu akumulátorů. Dohromady se jedná skoro o 1 300 tun niklu, 80 tun kobaltu a 400 tun mědi ročně(3). Kromě finančních úspor si výrobce slibuje od tohoto kroku právě uzavření výrobního cyklu v kontextu cirkulárních principů.
Právě recyklace jednotlivých výrobních komponentů je nastupujícím trendem udržitelné výroby. Nedávno jsme vám představili třeba případovou studii o recyklaci brzdových destiček a budeme pro vás sledovat i další zajímavé příklady tohoto směru.
Balík peněz na nová řešení pro moderní dopravu
Zajímají vás kromě elektromobility i dotace na recyklační technologie? Nebo se zabýváte výzkumem v oblasti dalšího rozvoje sektoru dopravy všeobecně? Dotovanou oblastí budou především inovace v oblastech nízkoemisní mobility, automatizace a digitalizace či průřezová témata udržitelnosti a přístupnosti dopravy i služeb.
Rádi vám pomůžeme se v dotačních možnostech lépe zorientovat.
PORADIT SE
Téma článku
Máte také cirkulární nápad?
pomáhá ambiciózním cirkulárním projektům získat dotační podporu.
Získejte ji také